pátek 18. září 2015

What's IIFYM?


Pokud se pohybujete ve světě fitness nějaký ten pátek, je dost možné, že se k vám pojem IIFYM (popř. Flexible Dieting) už dostal. V USA tento styl stravování uznává mnoho fitnessek i fitnessáků, ale řekla bych, že i u nás už se začíná v celku slušně rozšiřovat. Avšak pro ty, kterým je tato zkratka, pod kterou se skrývá označení pro “If It Fits Your Macros”, zcela neznámá, určitě ve čtení pokračujte.

Ve volném překladu se tedy bavíme o výživovém směru, který (velice zjednodušeně řečeno) hlásá: “Sněz, co chceš, pokud se ti to vejde do makroživin.” Cílem IIFYM je svůj denní příjem napasovat ne jen do kalorií, ale především do předem nastavených makroživin tj. určitého množství sacharidů (včetně vlákniny), tuků a bílkovin. Pokud se řídíte na míru sestaveným jídelníčkem, pak si možná říkáte: ,,Ale vždyť takto já se stravuji.” Směr IIFYM se však od klasického zdravého stravování mírně liší, a to tím, že menší či občasné neřesti, které pro vás byly doposud tabu, si nyní s klidným svědomím do jídelníčku zařadíte. Z mého pohledu bych to procentuálně vyčíslila na 80% zdravých potravin a 20% vyhraněných na tzv. hříchy. Přesto si však myslím, že je důležité správně dané neřesti ne jen zvolit, ale i načasovat, jelikož půl tabulky čokolády před spaním asi nebude tou správnou volbou.

Pro koho je IIFYM tou ideální volbou? Tak především bych ho doporučila těm, kteří se okolo zdravého stravování už nějakou dobu pohybují a např. pojem makroživina jim není zcela cizí. Pak je velice důležité správně zvolit trojpoměr živin. Je vaším cílem hubnutí? Přibírání? Nabírání svalové hmoty? Dle vašeho cíle si nastavíte trojpoměr, který už se nyní dozvíte např. pomocí IIFYM kalkulátoru, ale já osobně doporučuji trojpoměr konzultovat s vaším výživovým poradcem či trenérem, který přihlédne k vícero aspektům. Neméně důležitou součástí je zapisování si nebo-li počítání makroživin. K tomu bych jednoznačně doporučila (mobilní) aplikaci MyFitnessPal, která je dle mého názoru pro zapisování si denního příjmu ta nejlepší. Pokud nemáte se studováním nutričních hodnot u potravin mnoho zkušeností, pak to bude chtít ze začátku dosti trpělivosti a studování. Po čase však budete brát tuto aplikaci jako zábavu, nikoli přítěž, a časově vám zapisování zabere sotva pár minut.
Pokud si chcete dopřát nějakou dobrotu mimo domov, komerční místa jako je např. Starbucks, Costa Coffee, Paul a další uvádí nutriční hodnoty svých výrobků na webových stránkách.
Teď vám asi vrtá hlavou, zda-li se dá opravdu takto zhubnout? Pokud od teď nenahradíte půlku denního příjmu za pizzu a čokoládu, pak proces hubnutí jistě nenarušíte. Pro mne byla vidina redukce váhy bez většího omezování se doslova vysvobozením. Naučila jsem se do stravy zařazovat občasné hříchy (a nehroutit se z toho, čímž apeluji především na dámy), a nejen hlava ale i tělo pochopilo, že ve striktním režimu nelze jet dlouhodobě. O tom zdravý životní styl vlastně vůbec není. K vytyčenému cíli vede dlouhá a trnitá cesta. Je pouze na vás, zda-li se na případné pady už předem připravíte. Oslavy, dovolené, obědy či večeře v restauracích nebo další nástrahy diety jsou součástí každodenního života nás všech. Nač si vše odpírat jen proto, že jsme zrovna v dietě?

Článek najdete i na oficiálním blogu Online Fitness ZDE.

...

Jak se k IIFYM stavíte vy? A stáli byste o pokračování, kde bych podrobněji ukázala, jak IIFYM aplikovat v praxi? 


SHARE:

9 komentářů

  1. Je to veľmi zaujímavé. IIFYM poznám z rôznych blogov Môže to byť super, ale viem, že pre mňa to nie je :D Plánovať si jedálniček celkom aj viem, ale všetko vážiť a počítať si by som asi nezvládla a po chvíli by ma to prestalo baviť :)
    my blog : THE COLORFUL THOUGHTS

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Chápu, taky jsem si k tomu hledala dlouho cestu, ale tím, že je to má práce mi to příjde víc než přirozené :-D

      Smazat
  2. Podľa mňa je to perfektný spôsob na chudnutie pokiaľ má človek správne napočítané hodnoty a dodržiava ich. V bežnom režime je podľa mňa ale takéto počítanie na gram zbytočné, hlavne ak má/mal niekto problémy s PPP a celkovo nezdravý vzťah k jedlu. Kedže s hodnotami pracujem, podvedome mám akúsi kalkulačku stále v hlave a tým pádom viem, že moje telo si denne vypýta 2300-2600 kcal ale konkrétny pomer B,S,T je každý deň iný a záleží na pocite.
    Inak čo vravíš na novú upgradovanú IIFYM kalkulačku? Mne sa páči, príde mi, že zahrnutím ďalších parametrov vydáva reálnejšie hodnoty a taktiež nepodhodnocuje už ťoľko.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím s tebou. Já nedokážu dost objektivně posoudit, jak moc to člověka zaměstnává, protože já jako výživový poradce neustále sestavuju jídelníčky a počítání tak už nějak vůbec nevnímám. Asi to chce mít opravdu velký přehled, aby k tomu člověk nepřistupoval jako k zátěži.
      Já si ani nevšimla, věříš :-D Nepoužívám ji, jelikož u sebe jedu pocitově. Za ty roky už vím, jak na co reaguji. Pro ostatní to ale musí býturčitě pozitivní změna :)

      Smazat
  3. IIFYM je skvělý styl.. Tedy, mě alespoň vyhovuje! Pomohl se mi dostat z PPP a nadále v něm pokračuji :) Cítím se dobře, vím, že jím zdravě a sem tam si můžu dopřát i něco né úplně "clean"... Jasně, někomu se může zdát otravné neustále si něco zapisovat, ale já to beru jako součást a naopak mě baví se zajímat, z čeho jaká potravina je :)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. To je dobře! Člověk to opravdu musí brát jako zábavu, a ne jako povinnost :)

      Smazat
  4. Ahoj!
    Na začiatok by som povedala že toto je prvý článok od teba, ktorý čítam lebo som práve natrafila na tvoj blog. Musím ti fakt pochváliť blog ako celok, dizajn máš pekný a prehľadný a kvalitu fotiek a článkov tiež. Zakladám do záložiek a rozhodne ťa budem sledovať!
    Čo sa týka IIFYM, mne osobne najviac vyhovuje a považujem ho za najlepšie podložený, resp chápem princíp a súhlasím s ním. Momentálne sa však stravujem intuitívne s tým, že makrá idem tak trochu 'od oka' lebo mi v minulosti rátanie a sledovanie jedálnička robilo problémy a to presne cez MyFitnessPal. Začala som vtedy brať jedlo príliš obsesívne, priveľa som ho riešila a (aj napriek tomu že redukcia váhy mojím cieľom nebola) som sa tlačila pod nastavenú hodnotu kalórii namiesto toho, aby som ich 'naplnila'. Ešte by ma zaujímalo, (ak som teda správne pochopila že ty sa iifym metódou stravuješ) či berieš hodnoty podľa automatického stravovania alebo si ich upravuješ manuálne? A tiež kde si sa o flexibilnom diétovaní dozvedela?
    Pekný deň! :) Barbora

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Baruš,

      v prvé řadě strašně moc děkuji za milý komentář! Moc si toho vážím.

      Ty už jsi tedy o krok dál. Mým cílem samozřejmě také není do konce života počítat. Nyní jsem v redukci, takže jsem klidnější, když mám o makroživinách přehled, ale jakmile budu v udržovací fázi, pomalu přejdu k "intuitive eating". Hodnoty si upravuji manuálně - měním poměr procent, ale jelikož aktuálně lehce vlním, abych rozhýbala metabolismus, jelikož na stálých hodnotách už se to moc nehýbalo, tak mám stejně napsaný plán, kterého se držím a na cílové makra, co píše MyFitnessPal moc nekoukám. O IIFYM jsem se dozvěděla skrz americké vlogery a zajímat jsem se o to začla až ve chvíli, kdy o tom napsala Blanka z blogu Fitfoodmanic. V té době jsem se totiž potýkala se záchvatovitým přejídáním a Blanka prezentovala IIFYM jako "lék". Prvně jsem jí nevěřila a zatracovala to, ale asi po půl roce, možná i roce, jsem to zkusila a opravdu mi to pomohlo resp. zbavilo mě to právě té obsese kolem jídla. Přestala jsem rozdělovat jídlo na dobré a špatné.
      Tak jsem se trochu rozepsala :D kdyby tě zajímalo více, kontaktuj mě na e-mail :)
      Krásný den i tobě :)

      Smazat
  5. Proto si myslím, že můžeme vypadat dobře a dopřát si čas od času, za mě to je super, jen to počítání je pro mě pořád vražda. :)

    OdpovědětSmazat

© Veronika Duzi | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig