neděle 1. listopadu 2015

Carb Cycling (including Review)


Cyklování sacharidů nebo-li sacharidové vlny. Poměrně kontroverzní téma, když příjde na diety. Sama jsem je na sebe ne jednou aplikovala a ne jednou se spálila. Efektivní byly vždy, ale na jak dlouho? Po x pokusech jsem tedy zaujala stanovisko, že sacharidové vlny jsou zlo, a pokud mé cíle nebudou sahat až k soutěžím (což nebudou!), nehodlám je už znovu pokoušet. Jak šel ale čas, zjistila jsem, jakých chyb jsem se dopouštěla, a protože ne nadarmo se říká: ,,Nikdy neříkej nikdy,"  rozhodla jsem se jim dát druhou šanci. Tentokrát ale s rozvahou, s dřívějšími zkušenostmi a hlavně s cennými radami od těch pravých lidí! Navíc jsem už věděla, jak (moc) reaguju na změny hladiny sacharidů, co mi nesvědčí, a kde jsem dělala největší chyby, kvůli kterým jsem vlny pokaždé nedodržela déle než 14 dní.


Jeden z impulsů, díky kterému jsem se rozhodla dát vlnám druhou šanci, byla kniha, a to konkrétně Sacharidové vlny - Cyklování sacharidů pro účinné odbourávání tuků od Michala Kulštejna. Do této chvíle jsem měla vlny "nastudovány" jenom z internetu. Asi jako většina z vás. Napravila jsem tedy zásadní chybu a začala jsem vlny studovat od jejich základů. Nebudu vám knihu přepisovat. Ostatně holá fakta se z knihy dovíte, když si ji sami koupíte (např. ZDE), popř. od někoho půjčíte. I ta má kolovala od jednoho fitnessáka k druhému, a i díky tomu recenzi sepisuji mnohem později než bylo původně v plánu. Každopádně, alespoň zhruba vám řeknu, co publikace skrývá.


V úvodu se dočtete základní informace, a to nejen o vlnách, ale zejména o sacharidech jako takových. Poté už se kniha věnuje principu vlnění. Co mě zarazilo, bylo určitě na jakých hodnotách Michal staví, ale ono se není čemu divit. Sám závodí v kategorii Physique a odpovídá tomu tedy i jeho (poněkud razantnější) přístup. Na můj vkus jsou tedy hodnoty (pro nezávodníka) příliš nízké. U 60 kg ženy se objevují sacharidy kolísájící mezi hodnotami 25 g až 100 g. V mých očích je 100 g lowcarb den, takže bych  asi u takové diety po týdnu odpadla hlady. Jinak je k mému překvapení podstatná část knihy věnována i dělené stravě a jiným typům stravování. Určitě se v ní dočtete mnoho zajímavých a podstatných informací.


Nebudu lhát. Tato kniha určitě rázem nezměnila můj názor na vlny. Naopak. Když jsem viděla ty nízké hodnoty, byly pro mě vlny stále tabu... Chtěla jsem na sebe aplikovat dietu, u které se prostě najím (:-D) a nebudu strádat, ale ty výsledky tam přece jen budou. Pak jsem především u bikini fitness závodnic začala registrovat, že vlny jim zpětně po závodech pomáhají rozpohybovat metabolismus. Řekla jsem si, že na normálního člověka (čímž mám na mysli - ne závodníka) by měly vlny fungovat stejně. A tak jsem si řekla, že se pokusím vlnami svůj příjem naopak zvednout. Tělo bude díky kolísavé hladině sacharidů neustále v šoku, čili k hubnutí bude docházet, ale nikdy nebudu hladovět. Ba naopak se najím v součtu hodnot více najím. Obě strany spokojeny. Tělo i mysl.


A tak jsem na jídle postupně přidávala... a opravdu hubla, a co víc, ještě efektivněji než tehdy při nízkých hodnotách. Změny nálad se tak jako před rokem nedostavily, a to protože jsem nikdy nešla pod hodnotu 100 g sacharidů (a to jen 1 den), a také jsem se poučila z jedné z chyb, kdy jsem příjem bílkovin a tuků na úkor vysokých sacharidů (ve vysokosacharidový den) nikdy neupravovala. Vždy jsem se díky tomu cítila neskutečně přejezená a trávení dostávalo zabrat. Co je také podstatné zmínit, snažila jsem se vše příjímat v tzv. clean podobě. Cukrovala jsem čistě na rýži a bramborech, a to do první poloviny dne. Poté přicházely na řadu bílkoviny a tuky. Nemíchala jsem tak hrušky s jabkama a děkovalo mi i mé trávení. Ne nadarmo tedy Michal v knize píše o dělěné stravě... Vše mi začalo pomalu do sebe zapadat... A výsledkem byla energie na rozdávání, hlad žádný a klesající váha.

Proč ale mluvím v minulém čase? Ať jsou vlny nastaveny sebelépe, nedají se dle mého názoru držet dlouhodobě (pokud nezávodíte). Pro někoho je to zátěž na psychiku jako takovou (kolísání sacharidů či nízké hodnoty nemusí být příjemné) a taky jste opravdu 100% odkázáni na své krabičky. Žádné kompromisy neexistují. Hodnoty se musí opravdu do puntíku plnit, aby měly vlny efekt. Já si dala na čas pauzu, ale od příštího týdne na ně opět najedu. Hodnoty jsem si tentokrát nesestavovala sama . Jsem oficiálně v rukách jiné osoby, které 100% důvěřuji. Potřebovala jsem nutně někoho, kdo bude mít nademnou pevnou ruku. Ať už jsou totiž mé znalosti sebevětší, psychika je mocný čaroděj a já k sobě jednoduše neumím být objektivní. Ostatně to málokdo... Světoví zkušení závodníci mají taky své coache, tak proč ne i já - obyčejná holka :)

...

A jaká je vaše zkušenost se sacharidovými vlnami?

SHARE:

12 komentářů

  1. Já jsem je nikdy nezkoušela a mám pocit, že bych na to neměla, že bych si připadala moc "svázaná" ... :)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Chápu. Já jsem typ člověka, co má rád řád, a to úplně ve všem, takže přílišná volnost v jídle mi moc nevyhovuje. Ve výsledku si pak takový menší "dril" nejvíc užívám :D ale všeho s mírou :) to zase jo.

      Smazat
  2. Parádní článek ja take nemuzu držet sacharidove vlny jenom menší vykyy se sachry me pohání k ZP :( takze si je drzim okolo 220g. Kolik mas ty když pises ze cyklujes s vyššími hodnotami nebo jak to delas? :)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Pokud bojuješ se ZP, určitě se sacharidovými vlnami nehazarduj. Mi se hodnoty dost měnily, jelikož jsem na sobě testovala, co mi sedí nejvíce. Teď je mám od trenérky nastaveny úplně jinak. Omlouvám se, ale hodnoty neprozradím, nerada bych, aby se někdo inspiroval. Vždy záleží na každém jedinci, takže by ti čísla stejně nic neřekla.

      Smazat
    2. Už jsem se ponaucila a necykluji akorát nevím jak mam proste vyrýsovat svaly jako abych nehubla na vaze ale proste ten tuk z břicha sel pryc a vylezly trochu brisaky a zlevnil se mi zadek:D tak nevím jak postupovat

      Smazat
    3. Je to pomalý proces. Silové tréninky ti navýší svalovou hmotu a když u toho budeš správně jíst, bude se jednat o mírný redukční režim, čili budeš shazovat tuk, ale ne za cenu, že by šly dolů i svaly. Chce to čas a trpělivost. Hlavně neškrť příjem. Jez tak, aby se ti váha nehýbala, což je bohužel to nejtěžší.

      Smazat
  3. Pěkný článek! Myslím, že sacharidové vlny jsou často omílané téma a upřímně, kdo by to nezkusil. Na knihu jsem viděla jen samé chvály a tak trochu nad ní uvažuji, protože jak říkáš, mé dosavadní znalosti o vlnách jsou jen a pouze z internetu. Nechci hubnout, jako na váze, ale ráda bych odbourala tuk z oblasti břicha.. Prostě, jednou bych chtěla vidět ty buchty :D Nevím, jestli mi k tomu pomůžou vlny nebo trpělivost, ale každopádně cvičím, na rukách, nohách, zadku,...to vidět jde, ale břicho se ne a ne ukázat... :/ Nemáš nějaké tipy?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Nevím, jestli ti tahle kniha udělá úplně jasno... je to zase další kousek, který přispěje ke složení celého obrazu. Ale spíš bych knihu doporučila těm, co se chystají závodit a chtějí mít ve vlnách úplně jasno. Michal tam totiž dost hezky rozepisuje superkompenzaci, což normálnímu člověku asi moc neřekne.

      Jinak, každému jde tuk naposledy odjinud. Mi se zase drží nejdéle na nohách. Jediný tip, co pro tebe tedy mám je, abys vytrvala a zhubla dost na to, aby si to tělo nakonec vzalo i z toho bříška + to bříško zpevnit. Jednou za čas pár zkracovaček určitě nestačí. Nebála bych se ho "polechtat" na 5-10 min po každém tréninku a vážně intenzivně, ať to pálí :D:)

      Smazat
    2. Akorát problém je, že já zhubnout nepotřebuju. Právě že vůbec. Dostala jsem se z PPP, zpět na váhu kterou jsem měla před ní a konečně mi začalo tělo správně fungovat - takže nějaké hubnutí je pro mě poněkud tabu. :/ A právě, že jej cvičím poměrně často :D

      Smazat
  4. Tahle knížka mi před časem taky padla do ruky :) Vlny jsem sice nikdy nezkoušela, ale odnesla jsem si z ní několik užitečných informací. Už přes tři měsíce žiju cca na 80% low carb. Sacharidy přesně na den nastavené nemám, ale držím se 6 dní v týdnu maximálně kolem 150 g - někdy méně, někdy více. Pátky mám většinou volnější, protože chodíme jíst ven, ale nevyčítám si to a váha jde pořád pomalu ale jistě dolů. Největší výhodu kontroly sacharidů vidím v tom, že už prostě nemám žádné chutě a ani záchvaty obžerství jako předtím - některé hříšnosti bych si už i dovolila, ale prostě na ně nemám chuť :)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super! Držím palce, ať vše funguje jak má i nadále! :)

      Smazat
  5. já jsem jeden den zkusila být na 50g. bylo to celkem v pohodě, jen jsem musela přemýšlet a vyhledávat kolik g sacharidů má jaká potravina, vážit a počítat, což bylo dost otravné.. jinak hlad jsem neměla.. ale za to druhý den, když jsem chtěla vstát z postele to se mnou málem seklo.. takže asi tak:D

    OdpovědětSmazat

© Veronika Duzi | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig